Sıfır cip ‘arızalı’; 4.5 yıl sonra ‘iade’ kararı
TRABZON’da satın aldığı sıfır kilometre cipin elektronik arızası nedeniyle satıcı firmaya dava açan Sabri Kızıltan, 4,5 yıl süren hukuk mücadelesini kazandı. İstenen bilirkişi raporunu inceleyen mahkeme, ‘kusurlu’ olduğu tespit edilen aracın ‘güncel fiyatı’ ile iade edilmesine karar verdi. Kızıltan, “Türk adaletine güvenin. Bizim davamız emsal teşkil etmiş olabilir” dedi.
Ortahisar ilçesinde oturan Sabri Kızıltan, 5 yıl önce sıfır kilometre jip satın aldı. Cipin elektronik göstergesinde ikaz ışıklarının sürekli yandığını fark eden Kızıltan, durumu yetkili servise iletti. İkaz ışıklarının yanı sıra şanzıman aksanı ve park konum sensörünün bozuk olduğunu ve çarpışma önlemenin devre dışı kaldığını öğrenen Kızıltan, arızanın giderilmesi veya değiştirilmesi ile ilgili yetkili servisten olumsuz yanıt alınca mahkemeye başvurdu. Trabzon Tüketici Mahkemesi’nde satıcı firma aleyhine açılan davada; Karadeniz Teknik Üniversitesi’nden 6 mühendis akademisyenden oluşan uzman heyet araçta teknik inceleme yaptı. Heyet, yapılan test sürüşlerinin ardından davacıyı haklı bularak araçtaki arızaların sürüş güvenliğini tehlikeye atabilecek nitelikte olduğu yönünde tutanak tuttu. İstenen bilirkişi raporunu inceleyen mahkeme, ‘kusurlu’ olduğu tespit edilen aracın ‘güncel fiyatı’ ile iade edilmesine karar verdi. Temyiz mahkemesi de kararı onadı. 4,5 yıllık hukuki çabayı kazanan Kızıltan’a cari ödeme yapıldı.
Davanın 4,5 yıl sürdüğünü belirten Sabri Kızıltan, “Maliyeti şu an milyonları bulan bu aracın ilk kullanımda çeşitli arızalar verdiğini anladık ve yetkili servise başvurduk. Bayi arızayı kabul etmedi. ve türev sürecini başlattık.Bilirkişi heyeti,Aracın üretim sorunu olduğunu ve elektronik arıza olduğunu tespit etti.Daha sonra mahkeme hakkımızdan feragat ederek güncel fiyatı ile iade edilmesine karar verdi.Araçta beyin arızası vardı. Şanzıman aksı kırıldı, çarpışma önleme devre dışı kaldı. Park konum sensörleri bozuldu ve daha birçok özelliği etkiledi. “Elektronik bir arıza olduğunda, aracın içinde sensör bulunan tüm ekipmanları bozuldu. Aynı aracın Avrupa ve Amerika’da da aynı arızalardan dolayı geri çağrıldığını öğrendik” dedi.
Türk adaletine güvenilmesi gerektiğini belirten Kızıltan, “Bazı zorluklarla karşılaştık. Bunun sonucunda can güvenliğimiz tehlikeye girdi. 5 yıl bu aracı kullanmak zorunda kaldık. İnsanlar ‘Kullanıcının’ diye soruyor. Avrupa’da hayat değerli, Türkiye’de değil mi?’ “Araçta benzer arızaları bu şekilde yaşayan tüketicilere naçizane tavsiyemiz gibi, aracının garantisi bitse bile dava açma hakları var. Türk adaletine inanın. Davamız muhtemelen emsal teşkil etti. Farklı kullanıcıların dava süreçleri bu nedenle daha kısa sürebilir” dedi.